4ος-2ος αι. π.Χ.
0,024 μ. x 0,019 μ.
Χρυσοστόμου, Π. (2022) Χάλκινο σφραγιστικό δαχτυλίδι από το Αρχοντικό Πέλλας με παράσταση του πρώτου επεισοδίου του αισώπειου μύθου Αλώπηξ και Γέρανος στο Πότνια Πέλλης : Τιμητικός τόμος για τη Μαρία Λιλιμπάκη – Ακαμάτη, Θεσσαλονίκη, 2022, 201-220
Σιδερένιο σφραγιστικό δαχτυλίδι με έγγλυφη παράσταση ιστάμενης ανδρικής μορφής στη σφενδόνη.
Χάλκινο δαχτυλίδι, ελλιπές κατά την κυκλική στεφάνη. Σφενδόνη ελλειψοειδής, με ανάγλυφη παράσταση γυμνού άνδρα, που κρατά στο ένα χέρι ρόπαλο και στο άλλο δυσερμήνευτο αντικείμενο (κυνήγι;). Στα δεξιά απεικονίζεται ημισέληνος.
Γενικά τα σφραγιστικά δακτυλίδια με έγγλυφες παραστάσεις κατασκευάζονταν για να φορεθούν ως κοσμήματα, δηλωτικά της εξουσίας, του αξιώματος, της οικονομικής και της κοινωνικής θέσης του κατόχου τους. Ανάλογα με την παράσταση στη σφενδόνη είχαν θρησκευτική ή αποτροπαϊκή σημασία ή έφεραν κάποιο πολιτικό ή άλλο μήνυμα. Παράλληλα είχαν συναισθηματική αξία, αν επρόκειτο για δώρα ή αποτελούσαν κειμήλια. Τα δαχτυλίδια και οι δακτυλιόλιθοι με ανάγλυφη ή έγγλυφη παράσταση Θεοτήτων, ηγεμόνων, μυθολογικών ή άλλων σκηνών και θεμάτων είχαν χρήση σφραγιστικής υπογραφής και προσωπικής ταυτοποίησης του φέροντος ή αφιερώνονταν σε ιερά.